الأحد، 20 مايو 2012

مشكلتي أنني لا أسعى لحل مشكلتي

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




اليوم "كباقي مسلسل البحث عن أميين راغبين في الالتحاق بفصول محو الأمية" سعيت في مسعى جديد

فقد سبق أن أخبرتكم عن سعيي وسط الجمعيات والمؤسسات الأهيلة وبين المساجد والمتاجر حتىى وصلت إلى المعسكر ودخلت لقائده باحثة عمن يريد التعلم ولم أجد أي صدى وكأنني في مالطة "ولست أدري لماذا ملطة تحديدًا هي البلد التي لا يُسمع فيها نداء"


مسعاي اليوم لم يكن غرضه الأساسي هو حل مشكلتي في تعليم خمسة أميين لاستكمال أوراقي الرسمية في التعيين
ولكنه كان سعي لمحاولة تعديل هذه المنظومة بأكملها وصياغتها بطريقة جديدة تجتذب إليها هؤلاء المتسربين من التعليم دون الحاجة للبحث والإلحاح عليهم للالتحاق والتعرض سواء لابتزاز المعلم أو المتعلم

ولكنني اكتشفت خلال هذا السعي أن سعيي لم يكن أكثر من مجرد "استعباط" كما قالها لي سيادته

ومكافأة استعباطي وتأثري لاكتشافي أنني مجرد "مُستعبطة" أنه يمكن "لكلكة" مشكلتي كوسيلة لحلها "ونخلص"

نفسي كسيرة إلى الآن..لم أكن أدري أن تأثري بادٍ على وجهي إلى هذا الحد إلى أن رأتني والدتي وشعرت وتساءلت عما يضايقني


لست أدي هل أتوقف عن "الاستعباط" وأسير أموري أم "أعمل عبيطة" وأتوكل على الله

مشكلتي أنها ليست مشكلتي


مفترق الطرق الذي ينتزعك من نفسك

فأحدهم يبرر ويقول فلتدخل عش الدبابير كي تستطيع تهزيب سلوكهم
والبعض الآخر يقول لك الباب الذي يأت لك منه الريح سده واستريح

هل لو اخترت الدخول إلى عش الدبابير هل سأتحول لدبور مثلهم؟ وأكون فقدت ذاتي ومبادئي؟!
أم هل لو قررت إغلاق هذا الباب هل سأجد باب آخر يفتحه الله لي؟!

لست أدري أيهم الاختبار من ربي؟

هل الإجابة الصحيحة على هذا الاختبار هي الاستسلام وتسليم ورقة الاجابة فارغة؟! هل السؤال لم يكن من الأساس يحتاج لإجابة؟!

أم أن إجابتي يجب أن تكون مطولة وبالأدلة والبراهين

لست أدري أيهم الاختبار وأيهم النتيجة

واكتشفت أنني لست من العاديين ولكنني كنت مثالية على حد قولهم

مثالية؟!

إذا كنت أنا مثالية فماذا يكونوا هم؟!

4 آراءكم:

P A S H A on 21 مايو 2012 في 12:40 ص يقول...

وما ليكي علينا حلفان يا شيخة
والنعمة دي ما فهمنا حاجة أنا والمدام D:
هو أكيد فيه مشكلة .. بس إننا نطلعها من البوست ده ؟؟
أبـــــداً
احنا قلنا يمكن هاتعلن عن جايزة خمسة جنية للي يعرف المشكلة .. بس ما لقيناش أي جوايز !
خدي انتي خمسة جنية وقوليلنا ع المشكلة :)

تحياتنا

E73 on 21 مايو 2012 في 2:29 ص يقول...

ههههههههههه

ربنا ما يوريكم يا باشا الواحد بيتمرمط في البلد دي

انا رحت لأكبر حد في محو الامية عشان اعرض عليه المشكلة وطالما عاملين دعم للأميين وتعليمهم مجاني فلازم الدعم يوصل لمستحقيه واللي دفع الملايين مش هيمتنع عن دفع المكافأة المالية اللي الأميين طالبنها

وقد كان ورحت فتفاجأت بمعاليه بيزعقلي ويقولي انتي هتستعبطي @_@
مقدرتش أمسك نفسي انا حسيت اني اتمرمط بزياااااااادة قوي ومهانتش عليا نفسي ومقدرتش امسك نفسي وعيط لأول مرة قدام حد

ولقيت كل اللي في المكتب عمالين يهدوا فيا ويهديكي يرضيكي طيب هاتي البطايق بتاعت الناس اللي معاكي بكرة واحنا نحطك في امتحان شهر يوليو وملكيش دعوة بالباقي

وهم مش فاهمين اصلا ان مشكلتي مش في البطايق ولا في التعاقد ولا في التثبيت كله يغور في داهية انا عاوزة اعلم حد بجد عاوزة الحق يوصل لأصحابه

ومشيت ومش ناوية ارجعلهم تاني ولا اودي بطايق لحد

ولو فكرت ارجع بعد ما تهدى نفسي هرجع عشان اوضح وجهة نظري اللي مفهموهاش

نورتوني

Tamer Moghazy on 21 مايو 2012 في 1:53 م يقول...

"هل لو اخترت الدخول إلى عش الدبابير هل سأتحول لدبور مثلهم؟ وأكون فقدت ذاتي ومبادئي؟!"

للاسف كل الظروف اللي حواليك بتدفع انك تبقى دبور زيهم وقبل كل ده تفقدي كل مبادئك وتتحولي لمسخ زيهم لا تبالي الا بنفسك و(حقك) بس..!!

اثبتي على مبادئك وخليك صاحبة رسالة عن حق وربنا ها نور لك طريقك طول ما بتسعي.

E73 on 21 مايو 2012 في 3:02 م يقول...

انا بايتة امبارح وانا في دماغي اتصل بالموجهة وأقولها "جيم اوفر" وخلاص مش لاعب وكفاية قوي لحد كدا

اللي بيخليني شاكة في قراري نظرة اللي حوليا واللي بيحسسوني اني في نعمة غامرة وربنا هيعاقبني لو تبترت عليها من امثلة "آخرة البتران قطران" والكلام دا

لكن انا بجد مبقتش طايقة

ومرحتش النهاردة بالبطايق اللي طلبوها