السبت، 4 يونيو 2011

في الطريق

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دايمًا لما بكون مسافرة بتيجي على بالي مليون فكرة لكذا بوست ممكن أكتب عنهم
وديمًا طبعًا السفر بياخدني وبنسى أكتب عن الخواطر اللي جتلي
المرة دي قررت أعمل فكرة مفتكسة وهي إني أسجل الهنتس "التلميحات" عن الحاجات اللي عاوزة أكتبها
وسجلتها بالفعل في رسالة على الموبايل لكن للأسف الموبايل حاليًا مش معايا وعشان كدا هحاول افتكر بعض من هذه التلميحات واكتب عنها

***
أول تلميح كان بيقول
***

مش أي خنفس في عربية يصلح عريس
والتلميح دا كتبته لما شفت مناظر شباب اليومين دون اللي سايقين عربياتهم الملاكي على الطريق
بأمانة حاجة تغم النفس ميتقالش عليهم غير خنافس -إلا من رحم ربي-
اللي لابس سلسلة واللي لابس حلق واللي لابس حظاظة وفظاظة واللي عامل دوجلس
بجد لما بشوف المناظر دي بطني بتتقلب

وللأسف واللي ينقط أكتر لما تلاقي بنات من اللي تعرفهم شايفين إن دي أقصى طموحاتهم
واد فانكي مانكي بعربية والمقولة الشهيرة اللي بجد بتحرق دمي قويييييييييييي "حد لاقي عرسان اليومين دول"

من منطقي.. يتحرق الجواز وسنينه لو كان العريس هيبقى بالمنظر دا
ربنا يحفظنا يا رب

وترجع تلاقي الواحدة من دول بعد سنة ولا اتنين جواز راجعة بيت أهلها اسمها مطلقة ومعاها عيل
طيب وايه اللي جابرك على الوضع المنيل دامن الأول؟
مانا بطولي أهو لما اتحمل مسئولية نفسي أحسن ما اتحمل مسئولية نفسي ومعايا عيل وكمان اسمي مطلقة وتلاقي مشاكل الدنيا فوق دماغها

حقيقي نفسي افهم الناس دي بتفكر ازاي واللي ينقط أكتر لما تلاقي الواحدة منهم عندها استعداد تحب وخلاص
بتحب على نفسها بمعنى أصح ماهو عريس والسلام
اتخطبت لدا يا سلام دا ملاك ومفيش زيه فسخت الخطوبة واتخطبت لغيره تلاقيها دايبة في دباديبه
هقول برضه ربنا يعافيني
لكن انا مش متخيلة ان الحب بالساهل كدا هو انا قلبي شقة ايجار جديد؟! أي حد يخبط وياخد المفتح يقعد سنتين ويمشي ييجي غيره افتحله الباب؟!


***
دا كان بالنسبة للهنت الأول نيجي بقى للهنت التاني
***

هي مصر لسة بأمان ولا دي بلطجة؟!
لما تمشي في سفر على الطريق الزراعي وتلاقي الفلاحين والمزارعين البسطاء اللي بيزرعوا ضفاف الترع حتة كدا بتاع خمسة ستة متر
وتلاقيهم في وقت الحصاد مجمعين المحصول ونشرينه في الشمس ومحدش واقف يحرسه

هل الناس دي مطمئنة قوي كدا ان محدش هييجي يلم المحصول ويخلع!
ولا اصلا من البداية الأرض دي مش أرضهم وقالك أنا ازرعها وخلاص؟
بس برضه لو مش أرضهم مش هما صرفوا على المحصول دا لحد ما جه وقت حصاده!
حقيقي مستغربة وخاصة لما يبقى الليل مضلم ومتلاقيش فرد واحد حتى واقف بيحرس الأرض
وفكرت وقلت هل انا لو نزلت دلوقتي ولميت المحصول دا هلاقي حد طالعلي يقولي بتعملي إيه
ولا هما واثقين في ربنا قوي كدا انه مش هيضيعهم


ومش بيضيعهم!!!

***
الهنت التالت
***

إذا أكرمت الكريم ملكته وإذا أكرمت اللئيم تمرد
هي الناس دي مبتتكسفش من نفسها؟!
مبيحسوش ان اللي بيعملوه مخالف للفطرة لما يقابلوا الخير بالشر؟!


ماعلينا ناس غريبة قوي

***
الهنت الرابع
***

قمة الاستفزاز
حقيقي مش قادرة اتخيل كمية الهرجلة والفوضى اللي الشعب المصري عايش فيها
بجد بتقرف من المنظر دا بحس اني عايشة في حظيرة مش في بلد

فوضة مقززة لما تلاقي نفسك ماشي على الطريق السريع -والطريق اتجاه واحد- وتلاقي جرار غبيييييييييييييييييييييي جاي بكل برود وتناحة ومش عارفة أوصف بجد شعوري تجاه الـ........ اللي سايق الجرار دا وهو جاي بكل بلادة في الاتجاه المعاكس وبيتمخطر زي ما يكون فاكر نفسه عجلة على الطريق السريع ولا ناموسة مش هتعمل قلق لما تمشي في أي اتجاه
المنظر دا وانا رايحة
أما بقى وانا راجعة فنفس الغباء لا يمكن هيتغير دي طبيعة بشر يعني والمرادي توك توك
طيب يا بني آدم انت ضميرك مش واجعك من الغوغائية اللي انت فيها!!
خاف على حياتك لو مش خايف على حياة الناس
دانت أي عربية هتنفخك تهرسك زي صرصار الحقل

بجد حاجة تقرف لما تتخيل شخصيات بالمنظر دا

إيه البلادة ديييييييييييييييييييي؟!!!!!!!!!!!!!!!!!

***
الهنت الأخير
***

الحمد لله اني كنت مطولة أظافري
أحيانًا بحب أطول أظافري واهتم بيها -بدلع نفسي-
بجد أول مرة اعرف قيمة ان الأظافر تبقى طويلة
كنت واقفة بطبخ وبقطع بصل ومش واخدة بالي ان السكينة حامية "مسنونة" هي مش مجرد حامية هي حامية جدًاااااااااااااا
أنا صباعي كان هيطير لولا انها جت في الظافر -مأخدش في إيد السكينة غلوة-
بس بأمانة أنا اتصدمت وحمدت ربنا كتير جدًا انها جت على قد كدا
ولأني مبحبش يبقى ظافر مقصوص والباقيين لأ -لازم كلهم يبقوا طول واحد بتقرف من اللي يطول ظافر صباع واحد ويقص الباقيين أو اللي تبقى أظافرها مش طول واحد منظر بيستفزني- فطبعًا اضطريت أقص باقي الأظافر

وكل دا في سبيل أكلة معكرونة


***

بس أقولكم على أجدع حاجة في السفر بقى!!

لما يبقى فيه عربية ماشية جنبك أو قدامك وراكب فيها عيل صغير ودي دايمًا بتحصل معايا وتفضل تشاغله طول الطريق

بس ابقوا خلوا بالكم يا بنات أحسن يكون قاعد جنب النونو واحد كبير :S
إحم إحم

2 آراءكم:

Tamer Moghazy on 7 يونيو 2011 في 6:40 م يقول...

فتحت اكتر من مدونة عشان اخد جولة بتأني زي ما اتعودت..
ولقيتني باسيب البوست بتاعك للاخر..
وزي ما توقعت لقيت انه فعلا يستاهل لاني مش عملت كومنت غير هنا..عندك.

بالنسبة للهنت الاول: لو ينفع اعمل لك تصفيق حار على وجهة نظرك اللي باحترمها جدا في الموضوع ده :)

الهنت التاني:مصر ربنا ذكرها في القرآن وقادر يحميها من اي سوء حتى لو كان السوء ده من اهلها..!!

الهنت التالت:عجبني قووووي لانه هنت شديد الخصوصية واكيد انت بس اللي فاهماه :)

الهنت الرابع: انا تقريبا على الطريق ده كلللللل يووم وباتعذب مرة الصبح ومرة بالليل...!!
بس سؤال صغنون: هو انت كنت رايح فين؟؟

الهنت الاخير.....الحمد لله..

بجد استمتعت بالبوست ده جدااا :)

E73 on 8 يونيو 2011 في 12:47 ص يقول...

الله يكرمك

يسعدني ان حد من الجنس الآخر متفق معايا في الرأي

لكن مش لازم نتواكل ممكن نتوكل على ربنا ونعمل الصح من أعمالكم سلط عليكم برضه وان مكنش الجزاء في شخص مصر ممكن يبقى في أهل مصر اللهم استعملنا ولا تستبدلنا

:)

ربنا يستر يا رب من اللي بيحصل دا..لقاهرة المُعِز

الحمد لله فعلاً

الله يكرمك وانا سعدت بتعليقك