الأربعاء، 30 يونيو 2010

إحنا هنتعازم؟!!!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


كان موقف بصراحة محرج جدًا ودا اللي خلاه مضحك جدًا...

تعمل إيه لما تكون انت سايق عربية في طريق ضيق -حارتين- وتلاقي سواق تاكسي وقف قدامك علشان يركب زبون؟

طيب تعمل إيه لو اللي بيركب حد كوول حبتين وواخد راحته ومش حاطت في اعتباره العطلة اللي انت فيها

طيب تعمل إيه لو عرفت إن أنا كنت مكان الزبون دا؟

الموقف كان كالتالي...

كنت أنا وماما في مشوار والمفروض إن ماما هترجع على الشغل وأنا هرجع على البيت

ولأن الطريق للشغل وللبيت واحد لحد نص الطريق فماما اقترحت عليا بدل ماركب لوحد هي تركب معايا ونيجي عند مفترق الطرق وننزل

أنا أركب مواصلة تانية أو أكمل مشي وهي تكمل مشي للشغل لأن المسافة هتبقى صغيرة

المهم واحنا بنتناقش لسة إذا كنت أركب من البداية لوحدي ولا اركب مع ماما وننزل ولا إيه

لقيت تاكسي فاضي

وقفته

وقلتله على المكان اللي أنا وماما المفروض ننزل فيه

أنا عارفة إن ماما مبتحبش تركب هي الأول

ففتحتلي الباب وأنا لسة هركب فماما انتبهت لشيء ما مش طبيعي في الموقف وقالتلي

استني أنا هركب الأول عشان انتي هتنزلي الأول

طبعًا أنا فتحت بقي كالبلهاء مفهمتش ماما تقصد إيه بس فهمت إنها عوزة تركب الأول فبعدت لورا علشان هي تركب

وفي اللحظة دي كنت فهمت ماما تقصد إيه، بمعنى إنها نسيت إن المفروض احنا الاتنين هننزل مع بعض

فقلتلها يا ماما لأ احنا الاتنين هننزل مع بعض

فطبعا ماما -وقبل ما تركب- انتبهت للفتة النبيهة اللي أنا قلتها فقررت التنحي على جنب علشان أركب أنا الأول

وطبعا مش هتفرق مين يركب الأول المهم ننجز علشان الطريق واقف

ومن نظرة "الشلل" في عين سائق التاكسي

أنا وماما بمجرد ما ركبنا كنا في حالة غير طبيعية من الضحك "المكبوت"

ونسكت شوية ونرجع نفتكر منظرنا ونبص لبعض ونضحك

طبعًا مكناش بنضحك بصوت دا حتى عيب لكن أنا كل متخيل المنظر دا ببقى عوزة الأرض تبلعني

على الإحراج اللي الواحد بيحط نفسه فيه

6 آراءكم:

شموع دافئة تحت زخات المطر on 1 يوليو 2010 في 3:21 ص يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بتحصل يا قمري
فعلا المواقف اللي زي ده
بتبقى قمة الاحراج
بس نعمل ايه

فكرة من الزمن ده on 2 يوليو 2010 في 12:20 م يقول...

ههههههههه
موقف غريب فعلا
لكن انا حصل لي موقف مضحك اكتر منه
نزلت انا وماما ووقفنا نطلع حاجات من شنطة العربية
يعني واخدين مكان عربية تانية ممكن تركن
وفجاة سمعنا صوت غريب جدا زي اصوات الفضاء
بقينا نبص في السما ونبص لبعض وكل ما نحاول نطلع اللي عايزينه من الشنطة نلاقي الصوت بيزيد نبص تاني لبعض ونبص في السما
فوجئنا ان ده صوت غريب واحد عامله في العربية بتاعته وهو بيشغله عشان نمشي احنا وهو يركن في المكان اللي احنا واقفين فيه والناس في الشارع قالو لنا ننتبه
اما انا كنت بقول عليكي انتي ومين انتي وغروب لان صورتكم متشابهو فكنت بافكر انكم واحد
سوري يعني معوقات زهنية عادية
تحياتي ياقمر

E73 on 3 يوليو 2010 في 6:04 م يقول...

سمسمة::

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

نضحك
هههههههه
منوراني يا سمسمة

E73 on 3 يوليو 2010 في 6:06 م يقول...

فكرة::

ههههههههههه كلوة قوي يا فكرة لأ والأحلى إنكم مش عارفين الصوت جاي منين، وبعدين ميستنى شوية ولا يركن في حتة تانية ايه الحاجات الغريبة دي؟

أها
هههههههه لأ متقوليش كدة
شرفتيني بزيارتك

Kariman Al Essawy on 19 يوليو 2010 في 12:02 م يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
عسل والله يا دورنا

E73 on 19 يوليو 2010 في 5:34 م يقول...

الله يكرمك يا جوليا من بعض ما عندكم