الأربعاء، 21 أبريل 2010

ممنوع على المغتربين

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



بداية أختي ممنوع تسمعيها انا حذرتك

الأغنية دي أنا بعيط وأنا عمري ما سافرت برة مصر
أمال لو سافرت وسمعتها ايه يحصلي

ودي كلماتها
لفرقة عمار الشريعي

واحنا فايتين عالحدود ... مستمرين فالصعود
واحنا فايتين عالحدود ... مستمرين فالصعود
اختفى النيل الجميل من تحتنا ... و المدن والريف وأول عمرنا

و ابتدى شئ ينجرح جوة الوجود
و ابتدينا اسئله مالهاش ردود
ملنا عالشباك نخبى دمعة فرت مننا
ملنا عالشباك نخبى دمعة فرت منننا

بصة مالشباك على البحر البعيد
و احنا رايحين بالأمل عالم جديد
كنت فاكرة يا مصر أني تعبت منك
و اكتشفت أنى محال استغنى عنك
حتى دوشة صوت جيراني
و الزحام وحشوني تاني
بسمة حلوة لطفلة لسة صغيرة
لما كنت أديها حتة سكرة
قبل ما نسيبك وحشتينا يا مصر يا أمنا
قبل ما نسيبك وحشتينا يا مصر يا امنا

و ابتدى شئ ينجرح جوة الوجود
و ابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ملنا عالشباك نخي دمعة فرت مننا

ملنا عالشباك نخي دمعة فرت مننا


كنت باتذكر وأنا فى غاية الأسى
لعبنا الكورة ف-حوش المدرسة
والشقاوة واحنا لسه صغيرين
و البراءة والصحاب الطيبين
لما سألتنى اللي جنبي
أنت مصري!! دق قلبي
اسم زى السحر رفرف عالمكان
زى نسمة مهفهفة بصوت الأدان
أيوة مصريين لآخر كل نقطة ف-دمنا
أيوة مصريين لآخر كل نقطة ف-دمنا

و ابتدى شئ ينجرح جوة الوجوووووووود
و ابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ملنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا
ملنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا


من وجوه من تلج وعيون من قزاز
شوقي زاد للعشرة والناس العزاز
و ابتديت أكتب وانا فوق السحاب
ابتديت يا حبيبى في ... أول جواب
مصر أنتي حتة مني
مش مجرد اسم وطني
قالوا فاضل نص ساعة عالوصول
قولت إيه معنى الساعات ولا الفصول
إلا فى الأرض اللى فيها ذكرياتنا وحبنا
إلا فى الأرض اللى فيها ذكرياتنا وحبنا

و ابتدى شئ ينجرح جوة الوجود
و ابتدينا أسئلة ملهاش ردود
ملنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا
ملنا عالشباك نخبي دمعة فرت مننا
اااااااااااااااااااا

10 آراءكم:

غروب on 21 أبريل 2010 في 11:55 م يقول...

بجد يا نوسه تحفه

بس يوجع القلب مش بس للى متغربين برا مصر

واللى كمان متغربين جوا البلد

على فكره انتى بتقولى انك بكيتى لما سمعتيها

انا برضه بكيت لاول مره علشان بلدي لما سمعت قصيدة جمال بخيت بتاعت مش باقي مني

كتير بنحس اننا مش منتميين للبلد دي

بس كمان لازم نعرف الفرق بين عدم انتماءنا للنظام والانتماء للبلد نفسها

ويا ترى شعورنا جوا بلدنا وبين اهلنا هو نفس شعورنا برا

افتكر لا

على الاقل الواحد وسط ناسه بيحس بالامان بجد والله

بيحس انه لو عيط في الشارع هيلاقي الف ايد تتمد تطبطب عليه وتساله مالك يا ابني ؟

لكن برا ؟؟؟؟؟؟

عموما بجد اشكرك انك عرفتينى على الاغنيه

E73 on 22 أبريل 2010 في 12:28 ص يقول...

أيوة يا سوسو مش باقي مني اللي قرفتيني بيها كل لما أقابلك تقعدي تغنيهالي لما كرهت الدم وعضم الكتاف D:

فعلا فرق شااااااااسع أنا بحب بلدي تراب بلدي أهل بلدي كوني طهقانة من أم النظام ده ميمنعش حبي لبلدي

فعلا فعلا فعلا يا سوسو أمان ميتعوضش حتى لو الواحد اتمرمط في بلده أهو اسمه في بلده غير اللي يتمرمط براها

العفو يا سوسو لا شكر على واجب وأنا كنت عرفتها من واحد كان معانا في المنتدى جزاه الله خير

الكلام ده كان من سنتين ونص باين لما ماما سمعتها اتأثرت جدًا وقالتلي ان الأغنية دي كانت طالعة من أيام مكانت هي لسة شابة في الجامعة

Lady E on 22 أبريل 2010 في 4:47 ص يقول...

الأغنية جميلة أوي

وفي مرة من المرات كنت مسافرة دمعت وعيطت بجد اول لما الطيارة سابت أرض مصر لكن اتعودت على السفر

بلدنا ساعات بنحس اننا غربا فيها
لكن برضه بنحبها وبنشتاق لها

E73 on 22 أبريل 2010 في 2:12 م يقول...

أنتي أجمل
فعلا
ومهما يعملوا فيا دي غالية عليا

طوبه فضه وطوبه دهب on 22 أبريل 2010 في 4:53 م يقول...

رائعه الاغنيه ورائعه حقا كلماتها تسلم ايدك

E73 on 22 أبريل 2010 في 6:39 م يقول...

انت أروع
تسلمي وتعيشي

واحد من البلد دى on 24 أبريل 2010 في 5:10 م يقول...

السلام عليكم

يمكن حسيتها اكثر من غيرى لسببين

1-انى كاتب اشعار(على قدى)

2-انى باحب مصر اوىىىىىىىىىىىى


دمتى فى حفظ الله

E73 on 24 أبريل 2010 في 8:38 م يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا يحببنا في بلدنا أكتر وأكتر ويعيننا على الارتقاء بها

نحن وإياكم ونعم بالله

صدفة جميلة on 28 أبريل 2010 في 12:25 م يقول...

السلام عليكم
ليه بس بتفكرينا لسه باقى اسبوع ونسافر على العموم الغربه كربه بس شر ولا بد منه علشان نعرف نكمل حياتنا بس الغبى ال يخلى الغربه تاكل عمره وينسى نفسه واهله

E73 on 28 أبريل 2010 في 8:42 م يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ربنا ما يحكم علينا بيها