الجمعة، 24 فبراير 2012

بعض من رسوماتي

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


بما اني جبت موبايل جديد بقى وفرحانة بنفسي
حبيت اصور كام حاجة كان نفسي اسحبهم سكانر من زمان ومكنتش ببقى فايقة للموضوع دا

رسومات رسمتها زمان في المراحل الدراسية المختلفة

هرفعهالكم هنا بالتاريخ التقريبي للفترة اللي رسمتها فيها

الصورة الأولى كانت وأنا في سنة رابعة كلية يعني سنة 2009 الرسمة دي لشخصية "شجيع السيما" من اوبيريت الليلة الكبيرة
كانت مطلوبة في سكشن المفروض ان كل طالبة تعمل عروسة مريونيت لشخصية من شخصيات الاوبيريت وترسم الشخصية اللي هتنفذها


الصورة دي اعتقد رسمتها السنة اللي فاتت او اللي قبلها مش فاكرة تحديدًا بس كان نوع من أنواع الفراغ وعندي الاسكتش والالوان قلت اشخبطلي شوية


الرسمة دي أكتر رسمة بحبها هي شكلها مش واضح في الصورة قد كدا
دي رسمتها وانا تقريبا في 2 ثانوي كنت سهرانة بذاكر عربي لوحدي في البرد وكنت مخنوقة جدا فقررت اشخبط شوية شخابيط والموضوع طلع في دماغي ورحت جبت الالوان ولونتها هي كانت مرسومة بالقلم الجاف في كشكول الدرس بس قصتها بقى


الصورة دي كانت في الفصل في سنة اولى ثانوي كنت قاعدة انا وزميلتي في حصة الرسم وزميلتي دي ماشاء الله عليها رسمها كان رائع جدًا هي رسمت الصورة وانا لونتها حتى الامضاء مش بتاعي دا بتاعها هي لأن هي اللي رسمتها مش عارفة هي لو شافتها دلوقتي تفتكرها ولا لأ


الرسمة دي رسمتها وانا في نفس حصة الرسم بتاعت الرسمة اللي فوقها في سنة اولى ثانوي وكان المطلوب اننا نرسم حاجة عن التراث أيًا كانت
بحبها قوي الرسمة دي حاسة إني أحسنت اختيار عناصر الرسمة فيها وبالمناسبة مش انا اللي كتبت كلمة التراث اللي في الخلفية المُدرسة اللي كتبتها وانا لونتها


بالنسبة للصورة دي بقى "مع اني لم احسن ضبط الاضاءة اثناء تصويرها" أكتر رسمة بحبها ليا في رسم الوجوه لأن ملامحها تقترب للواقعية
رسمتها وانا في تالتة ثانوي وكنت قاعدة عند خالتي بتعلمني ازاي ارسم ملامح الوجه وملامح التقدم بالعمر عشان كان صابح عليا امتحان الفنون


الصورة دي كذلك في نفس يوم الصورة اللي قبلها حتى في نفس الورقة هي صورة مرعبة شوية بس ميضرش هلاقي احسن منكم فين ارعبه؟

21 آراءكم:

AHMED SAMIR on 24 فبراير 2012 في 11:31 م يقول...

موهبة رائعة
بالتوفيق دائما

E73 on 24 فبراير 2012 في 11:38 م يقول...

الله يكرمك

نحن واياكم

Randa on 24 فبراير 2012 في 11:55 م يقول...

حلوين اوي يا اينو واكتر رسمتين عجبوني اوي اول واحده وخامس واحده
تصوري يا اينو انه كنت فاكره نفسي بعرف ارسم طلع الفن اللي انا برسمه فن تهبيلي

E73 on 24 فبراير 2012 في 11:57 م يقول...

تسلميلي يا رنروني

لأ مانا ليا تهبيل كتير وبصراحة بحب هبلي قوي بس دول اللي محتفظة بيهم لأن التهبيل بيبقى في صفحات كتب أو في كشكول محاضرة وما الى ذلك ؛)

iHibo on 25 فبراير 2012 في 11:25 ص يقول...

مابيهاش الرسمات ،طوري نفسك اكثر وانضمي لصفحة @فن الرسم

E73 on 25 فبراير 2012 في 5:37 م يقول...

انا مفهمتش كلمة مابيهاش

انا نفسي الحقيقة اطور من نفسي لأني بعمل مجرد شخابيط لما بكون حاسة بالملل ^_^

على الفيس الصفحة دي؟

E73 on 25 فبراير 2012 في 5:44 م يقول...

هي دي الصفحة اللي تقصدها يا هيبو؟!!

http://www.facebook.com/Art.De.Dessin?sk=wall

دي حاجة تعقد خالص انا اصلا جنبهم حتى محصلتش بشخبط دول ناس عقدوني بسم الله ماشاء الله بجد عليهم حقيقي مواهب

انا هعتزل الرسم >_<

قلــــــــــ حائر ــــــــــــــــم on 26 فبراير 2012 في 11:06 م يقول...

حلوين جداااااااا ربنا يوفقك دااايما

دا احنا على كدا مبنشتغلش فالكلية خاااالص مبنرسمش بالوان ولا الحاجات الحلوة دى اخرنا نشتغل بورق الكالثون

E73 on 27 فبراير 2012 في 5:51 ص يقول...

الله يكرمك يا وزة انتي احلى

نحن واياكم يا جميلة

هو انتي في كلية ايه؟

انا نفسي اشتغل بقلم الفحم بس وأطلع نتائج واقعية حلمي الحقيقة

تقصدي الكانسون؟!

قلــــــــــ حائر ــــــــــــــــم on 27 فبراير 2012 في 5:51 م يقول...

انا تربية طفولة يا اختى احنا بنشتغل كلثون بس و كمان مبنشتغلش كتير ممكن يكون مشروع او اتنين فالتيرم

E73 on 27 فبراير 2012 في 10:15 م يقول...

ايه دا يا وزة!!

داحنا طلعنا زُمُل

ايه دااااااااااا ايه التفرقة العنصرية دي

دول كانوا بيهرونا وكل الخامات مش كانسون بس

اسمه كانسون يا شابة متضحكيش علينا الجانب D:

احنا بقى كنا بنشتغل بالكانسون والبرستون والناصبيان والفيبر والفوم والكوريشة والخرز والقماش والخشب ومش قادرة افتكر كنا بنشتغل بايه كمان

بس كنا بنعمل ماكتات ومجسمات للحاجات وعرائس مريونيت وعرائس قفازية وعرائس عصا وعرائس ظل

الا مقلتيليش انتي في جامعة ايه؟ حلوان؟

Randa on 27 فبراير 2012 في 10:51 م يقول...

ههههههههههههههههههههههههه لا يا زيزو الكالثون ده حاجه تانيه كملوا كملوا

E73 on 27 فبراير 2012 في 11:25 م يقول...

ايه دا بجد؟

على كدا دانا اللي معلوماتي في البطاطس خالص اخص اخص وانا اللي بقالي 5 سنين في الكلية ودي السادسة يادي الكسوف يا ولاد

قلــــــــــ حائر ــــــــــــــــم on 28 فبراير 2012 في 3:20 م يقول...

ههههههههههههه عندك حق راندا ضحكت عليا اهى معلش يا راندا اختك انتى عارفة يعنى ....

والله طول عمرى بقولها كالثون انا اساسا بعرف الخامات من شكلها معرفش الا الاسم ده وكمان طلع غلط ههههههههه ومنكم نستفيد .!
انا جامعة الزقازيق يا اختى

amiraali on 28 فبراير 2012 في 4:12 م يقول...

حلوووين اوي علي فكره...المواهب دي كانت مستخبيه فين؟؟؟

E73 on 28 فبراير 2012 في 4:43 م يقول...

ههههههههههههههههه

يا عيني يا وزة يعني المعلومة اليتيمة اللي طلعتي بيها طلعت مغلوطة :(

تشرفنا يا وزة ياللي من ريحة الحبايب

E73 on 28 فبراير 2012 في 4:44 م يقول...

تسلمي يا أمورة دا بس من ذوقك

امال لو شفتي الرابط اللي انا حطاه في التعليقات دانا حسيت اني عيلة بتشخبط مش أكتر وياريتها شخبطة عدلة دانا جنب المواهب دي طلعت ولا حتى صفر على الشمال

P A S H A on 28 فبراير 2012 في 5:57 م يقول...

ما شاء الله عليكي ، موهوبة :)
الأولى والرابعة والخامسة حلوين جداً
بالذات الأولى عجبتني جداً لأني باحب الليلة الكبيرة أوي أوي ،، بايــع ؟؟
D:
بالتوفيق دايما إن شاء الله

E73 on 28 فبراير 2012 في 7:50 م يقول...

الله يكرمك من ذوقك
بالنسبة للرابعة مش انا اللي رسماها انا لونتها بس

الله يكرمك

يعني ايه بايع؟

يا رب آمين نحن واياكم

P A S H A on 29 فبراير 2012 في 11:19 م يقول...

أنا أقصد يعني تبيعيها كام ؟؟
ههههههههههههههههههه
خالص تحياتي

E73 on 1 مارس 2012 في 12:26 ص يقول...

^_^

اها.. بايع