الاثنين، 28 مارس 2011

حياة جديدة


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بين كل فترة وفترة من حياتنا بنمر بحياة جديدة
تجارب جديدة
مواقف جديدة
بنحس فيها باختلاف وحماس وصفات جديدة علينا في شخصيتنا

أحيانًا فعلا بستغرب نفسي من قمة الفراغ والملل لقمة الإنشغال والضغط

في الوقت الحالي مغروزة في خمس كورسات ما بين انجليزي وتنمية بشرية وكمبيوتر ولغة اشارة وما إلى ذلك الواحد مبيلاقيش وقت يتنفس

أنا عاوزة أغسل الجيبة السودة ومعنديش وقت :D بس نعمل ايه من الانشغال الواحد بيستمد أهميته في الحياة وبيقتنص سعادته وبيخلق ذكراياته

وأدينا عايشين وبنعيشها يا رب قدرني إني أشتغل في مكان كويس وأفيد مصر بطريقة كويسة وأقبض مرتب كويس وابن ناس

150 جنيه لمدرسة أطفال حراااااااااااااااام دا اللي بيشحت في الشارع بيلم أكتر منهم عااااااااا

6 آراءكم:

AhMeD RaDy on 29 مارس 2011 في 1:25 ص يقول...

ايه يا استاذة

150 جنيه دول رضا اوى بس اتحصلى عليهم انتى بس .. انا عارف انهم قليلين بس عارفة لما تقبضيهم وتحسى ببركاتهم هتعرفى ساعتها انهم بجد ولا 1000 جنيه اسعى انتى بس ة وبالنسبة للحياة الجديدة يارب تبقى سعيدة عليكى يارب وتحسى بجد انك بتعملى حاجة مفيدة

شيدى حيلك يا استاذة

E73 on 29 مارس 2011 في 6:56 م يقول...

حقيقي مش عارفة أرد أقول ايه
سبحان الله انا لسة كاتبة البوست امبارح والنهاردة الصبح ألاقي الإدارة التعليمية متصلة بيا جالي تكليف في قرية اسمها ميت الكرما
آي نعم هي بعيدة عن بيتي بمراحل
آي نعم التكليف شهر ونص بس
آي نعم المرتب 150 جنيه بس

لكن على أي حال آدي الواحد بيجرب وربنا يستر

بس أنا خايفة قوي أصلها قرية بمعنى قرية حسيت انهم وأنا ماشية أصلا بيزفوني في الشارع الأبلة الجديدة وصلت الأبلة الجديدة وصلت

وأخويا ربنا يبشره بالخير بيطمني وبيقولي تأكدي إن الحفاوة بتاعت النهاردة دي بكرة هتتقلب لمعاملة تانية خالص ربنا يستر بجد

AhMeD RaDy on 29 مارس 2011 في 8:07 م يقول...

لولولولولولولولولى

الف الف الف الف الف الف الف مبروك يا استاذة .. وعقبال يارب كدا يارب ما تبقى وزيرة التعليم العيالى .. اقصد العالى :p

المهم بجد شيدى حيلك .. وركزى ها .. ركزى ..وماتتحمسيش اوى عشان تعرفى تتطلعى افضل ما عندك .. اه صلى ركعتيين شكر .. وماتنسيش فى اول قبض مهم كان .. تطلعى حاجة كدا لله .. وخلىكى فاكرة انك مش مدرسة .. انتى مربية

وربنا معاكى يارب يارب يارب يارب وبالتوفيق

E73 on 30 مارس 2011 في 10:02 م يقول...

على فكرة وزارة التربية والتعليم هدف ليا فعلاً ربنا يقدرني وأحققه

بس أنا مش عاوزة التعليم العالي دعواتك بجد ربنا يقدرني

:) بجد ربنا يكرمك على نصائحك الغالية وربنا يقدرني وأعمل بيها

إن شاء الله :)


يااااااارب نحن وإياكم أنا مبسوطة إن فيه حد بيشجعني حقيقي

وعلى فكرة أنا لقيتهم ناس محترمين قوي ومفيش أي داعي للخزف اللي أنا كنت متخيلاه وعلى الرغم من إنها قرية بس حقيقي الأطفال بسم الله ماشاءالله تفرح ربنا يقدرني وأبقى عند حسن ظن كويس فيا ويقدرني وأقدر أفيدهم بحاجة

وبالنسبة للمدرسات والإدارة الحمد لله معاملتهم كانت جميلة ومريحة ربنا يديمها عليا نعمة يا رب أنا حبيت المكان دا قوي وخاصة إن مواصلاته أسهل من المنصورة نفسها

AhMeD RaDy on 31 مارس 2011 في 12:25 ص يقول...

على الرغم من انى كنت منتظر توبيك خاص عن اليوم الاول

بس عموما

احب افكرك بمضامين بعض الجمل اللى قولتيها

" انا مستغربة من ان فى ناس بتنجح كدا مع انهم مش حابيين الكلية ورغم انى بحبها بس ما فيش نصيب "


عارفة لو فضلتى فاكرة ان هدفك مكانش مجرد كلية وخلاص انشاء اللهتعالى هتعملى شغل عالى اوى

مش عارف اذا كانت دعواتى ممكن يستجاب لها ولا لا ؟!!! بس هدعيلك ان شاءالله تعالى

شكرا على ايه .. !! الكلام دا انا مجربه فقولت افيدك بقى بخبراتى نياهاهاهاع

انتى اللى اجبرتينى اشجعك على فكرة .. لانى فاكر ان دا كان هدفك .. وان دا حلمك .. وبسم الله ماشاء الله ابتديتى اولى الخطوات العملية فتستحقى التقدير بجد

هههههههههههه يعنى ما فيش زافة يا خسارة .. كنت مستنى تحكى عن الزفة الاطفالى .. هههههههههه

اممممممممم بصى .. عشان بس ما تبقاش كل حاجة وردى .. خلى بالك الشغل بالذات هتلاقى ناس بتغير من نجاحك .. وهتحاول توقعك دا فى اى مجال .. الاهم ان انتى تعملى اللى عليكى .. وهتعرفى بجد من معاكى ومين ضدك من المعاملة ما تتسارعيش فى الحكم وقولتلك خدى كل شئ بهدوء وبنشاط ما تخليش حماسك يغلبك .. استغليه صح

........

ما تنسيش ان انك مربية مش مدرسة

E73 on 31 مارس 2011 في 2:03 ص يقول...

:)
حاضر