الجمعة، 26 أغسطس 2011
الأربعاء، 24 أغسطس 2011
الأربعاء، 17 أغسطس 2011
الثلاثاء، 2 أغسطس 2011
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مبدئيًا اليوم بدأ من امبارح بالليل لما الوالد رضى عني وقرر يطلع الكمبيوتر تاني لأنه كان شايله من يومين وطبعًا قدرت أتابع آخر أخبار الناس وأعيد على صديقاتي والذي منه
السحور اتسحرنا مع بعض وبرضه الحمد لله كان سحور جميل اللهم دمها نعمة واحفظها من الزوال
بعدها حاولت انام بس ملحقتش اتهنى على نوم الوالدة صحتني علشان اتابع وأظبط الوصلات والذي منه من الساعة الثامنة صباحًا لتسجيل حلقة تذاع في الراديو لأختي وزوجها في برنامج
المهم الحلقة كانت ممتعة للغاااااااية آينعم مقدرتش اسجلها على الكمبيوتر بس ميضرش موجودة على شريط كاسيت وطبعًا انا قمت بالواجب وهريتهم رسائل "على الله يتمر"
بعد انتهاء البرنامج كان عندي موعد انترفيو في مركز تعليمي
بالطبع لو واحدة غيري كانت روحها بقت في منخرها من أول اليوم بس انا بحب أشوف الدنيا بنظرة مختلفة
لما صحبتي تأخرت عليا ساعة عن الميعاد وقعدتها في الشارع مش دي الأزمة الفكرة كانت في بواب العمارة اللي جابلي كرسي وصمم إني لازم أقعد أنتظر في الظل
ولما رحنا المركز المشكلة مكانتش في انتظارنا وقت طويل بل كانت في مناخ المركز نفسه
ولما دخلت الانترفيو مش فارق معايا هتقبل ولا لأ لكن انا كنت داخلة علشان استمتع واعيش تجربة الانترفيو بكل ما فيها
وبجد استمتعت وربنا يقدم الخير الله اعلم هم كمان استمتعوا بالحوار ولا لأ
بس حقيقي كنت سعيدة وراضية عن الانترفيو
ولما وقفت ساعة علشان اوقف تاكسي اروح به مكنتش برضه دي الأزمة في انتظاري لأني كنت مرتاحة وواقفة وانا عارفة اني مش هسمح لحد يعكر مزاجي لليوم الجميل من أوله دا
ولا تضايقت لما ركبت تاكسي وبعد ما وافق على الاتجاه غير رأيه لأن دي مسألة نصيب ومش فارق معايا إن كان هو يوصلني ولا غيره انا هوصل في الموعد اللي محددلي أوصل فيه وسبحان الله بالفعل أول تاكسي وقفته بعده بدون أي جدل أو سؤال ركبت معاه وانا كنت حاسة إن كرامتي مصانة وكذلك هو اعتقده حس بالرضا عن المشوار اللي هو عمله
ليه منبتسمش في وش بعض وتبقى أيامنا كلها سعادة
اللي مبسوطة منه قوي جملة قلتها لصاحب السنتر لما سألني عن المرتب المتوقع وأنا ضد فكرة اني أحط رنج مبدئي
سألته انا واثقة ان حضرتك مش ناوي تظلمني وكذلك انا الشغل هو اللي هيحدد ومسألة المرتب التوقع فيها بالنسبة لصاحب العمل مش صعب لكن انا مش هقدر احط رنج
حاول يضيق السؤال ويجبرني على الإجابة وقالي لو قلتلك 500 واكتشفتي ان في مركز تاني بيدوا أكتر؟!
ردي:: المردود مش مادي بس انا لو مرتاحة نفسيًا في مكان وحاسة فيه بمردود معنوي مناسب إلى جانب العائد المادي أكيد مش هبص لمكان تاني
وانتهى الانترفيو في أقل من ربع ساعة
انا خارجة مبتسمة وكذلك أصحاب المكان على الرغم من إن اللقاءات مع الناس اللي قبلي كانت بتستمر لوقت اطول كتير ممكن يوصل لساعة لكن عامة انا ميهمنيش أكتر من الابتسامة الأخيرة في الانترفيو
حتى لو مكنش دا نصيبي في الشغل
:)
ابتسم للحياة تبتسم لك وتعطيك أفضل وجوهها
وقبل أي شيء لازم نقول
الحمد لله الذي لولاه ما سارت لنا حياة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مبدئيًا اليوم بدأ من امبارح بالليل لما الوالد رضى عني وقرر يطلع الكمبيوتر تاني لأنه كان شايله من يومين وطبعًا قدرت أتابع آخر أخبار الناس وأعيد على صديقاتي والذي منه
السحور اتسحرنا مع بعض وبرضه الحمد لله كان سحور جميل اللهم دمها نعمة واحفظها من الزوال
بعدها حاولت انام بس ملحقتش اتهنى على نوم الوالدة صحتني علشان اتابع وأظبط الوصلات والذي منه من الساعة الثامنة صباحًا لتسجيل حلقة تذاع في الراديو لأختي وزوجها في برنامج
المهم الحلقة كانت ممتعة للغاااااااية آينعم مقدرتش اسجلها على الكمبيوتر بس ميضرش موجودة على شريط كاسيت وطبعًا انا قمت بالواجب وهريتهم رسائل "على الله يتمر"
بعد انتهاء البرنامج كان عندي موعد انترفيو في مركز تعليمي
بالطبع لو واحدة غيري كانت روحها بقت في منخرها من أول اليوم بس انا بحب أشوف الدنيا بنظرة مختلفة
لما صحبتي تأخرت عليا ساعة عن الميعاد وقعدتها في الشارع مش دي الأزمة الفكرة كانت في بواب العمارة اللي جابلي كرسي وصمم إني لازم أقعد أنتظر في الظل
ولما رحنا المركز المشكلة مكانتش في انتظارنا وقت طويل بل كانت في مناخ المركز نفسه
ولما دخلت الانترفيو مش فارق معايا هتقبل ولا لأ لكن انا كنت داخلة علشان استمتع واعيش تجربة الانترفيو بكل ما فيها
وبجد استمتعت وربنا يقدم الخير الله اعلم هم كمان استمتعوا بالحوار ولا لأ
بس حقيقي كنت سعيدة وراضية عن الانترفيو
ولما وقفت ساعة علشان اوقف تاكسي اروح به مكنتش برضه دي الأزمة في انتظاري لأني كنت مرتاحة وواقفة وانا عارفة اني مش هسمح لحد يعكر مزاجي لليوم الجميل من أوله دا
ولا تضايقت لما ركبت تاكسي وبعد ما وافق على الاتجاه غير رأيه لأن دي مسألة نصيب ومش فارق معايا إن كان هو يوصلني ولا غيره انا هوصل في الموعد اللي محددلي أوصل فيه وسبحان الله بالفعل أول تاكسي وقفته بعده بدون أي جدل أو سؤال ركبت معاه وانا كنت حاسة إن كرامتي مصانة وكذلك هو اعتقده حس بالرضا عن المشوار اللي هو عمله
ليه منبتسمش في وش بعض وتبقى أيامنا كلها سعادة
اللي مبسوطة منه قوي جملة قلتها لصاحب السنتر لما سألني عن المرتب المتوقع وأنا ضد فكرة اني أحط رنج مبدئي
سألته انا واثقة ان حضرتك مش ناوي تظلمني وكذلك انا الشغل هو اللي هيحدد ومسألة المرتب التوقع فيها بالنسبة لصاحب العمل مش صعب لكن انا مش هقدر احط رنج
حاول يضيق السؤال ويجبرني على الإجابة وقالي لو قلتلك 500 واكتشفتي ان في مركز تاني بيدوا أكتر؟!
ردي:: المردود مش مادي بس انا لو مرتاحة نفسيًا في مكان وحاسة فيه بمردود معنوي مناسب إلى جانب العائد المادي أكيد مش هبص لمكان تاني
وانتهى الانترفيو في أقل من ربع ساعة
انا خارجة مبتسمة وكذلك أصحاب المكان على الرغم من إن اللقاءات مع الناس اللي قبلي كانت بتستمر لوقت اطول كتير ممكن يوصل لساعة لكن عامة انا ميهمنيش أكتر من الابتسامة الأخيرة في الانترفيو
حتى لو مكنش دا نصيبي في الشغل
:)
ابتسم للحياة تبتسم لك وتعطيك أفضل وجوهها
وقبل أي شيء لازم نقول
الحمد لله الذي لولاه ما سارت لنا حياة
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)